KézenFogva a munka világában
Ez a blogposztunk rendhagyóbb, mint az eddigiek, ugyanis mostani cikkünkben egy, talán számunkra is újnak mondható terültről írok: a megváltozott...
„- Én inkább marketinggel szeretnék foglalkozni.”
„- Nincs esetleg marketing területen pozitok?”
„- Ha új karrierbe kezdenék, akkor inkább marketinggel foglalkoznék.”
Ha annyi 100 forintost kaptam volna, ahányszor ilyen mondatokat hallottam a jelöltjeimtől - az elmúlt 9 éves recruitment karrierem alatt- hát kedves Olvasó, valószínűleg most nem cikket írnék.
De mi is okozhatja ezt a népszerűséget, mi a marketingben az a misztikum ami miatt, ha meghirdetünk egy ilyen pozíciót százasával érkeznek a jelentkezések.
Ahhoz, hogy ennek a sok éve tartó rejtélynek a végére járjak, először összegyűjtöttem a legnépszerűbb és legtöbbször hallott tévhiteket. Majd marketinges kollégáimat, jelöltjeimet hívtam segítségül, hogy mutassák meg a marketing igazi oldalát, mielőtt visszaugrom az időben és beiratkozom marketing mesterszakra, a sok megtévesztő mondat hallatán. Szóval a teljesség igénye nélkül, nem figyelembe véve a marketing minden vetületét, picit eltávolodva az ügynökségi oldaltól, csapjunk is bele.
1. „A marketingeseknek igazi kreatív feladataik vannak.”
Ha nem szakosodsz a marketing egy speciális ágára, akkor a kreativitásodnak nemcsak vizuális területen kell jelen lenni, hanem a problémamegoldásban, a statisztikákban való eligazodásban is. Biztos erre a kreativitásra gondoltál?! Aki az önkifejezést keresi a kreativitásban, annak a művészetet ajánljuk és nem a marketinget. A marketingnek bár kreatívan, de az adott célcsoportra és megrendelőre kell reagálnia.
2. „ A marketingen mindig változatos, új, izgalmas feladatok vannak.”
Azt gondolni, hogy mindennap újat lehet alkotni marketingesként, igazi tévhit. Ahhoz, hogy kiderüljön egy ötleted beválik-e, hozza-e az elvárt reakciókat, időre van szükség. Így többször, rutinszerűen kell cselekedned, tesztelned, próbálkoznod, bátornak és türelmesnek kell lenned.
3. „Nem szeretnék sok adminisztrációs feladatot végezni és marketingen úgy sincs.”
A kampányok utókövetése, az A/B tesztek tanulmányozása, a folyamatos adatgyűjtés, a statisztikák elemzése, csak gyorsan pár feladat, ami miatt biztosan a szemed az excelekre szegeződik. Ha pedig te kezeled (tervezed, követed, up-to-date-en tartod) a marketing büdzsét is, akkor még a könnyek sincsenek kizárva.
4. „ A marketing mindenben benne van, mindenhez kapcsolódik.”
Cége és iparága válogatja, de a klasszikus értelembe vett marketing a termékfejlesztés, az árazás, a termék elhelyezés és a promóció szent négyeséből indul ki. Való igaz, hogy az egész szakma része egy evolúciónak, amely a digitalizáció fejlődésével együtt egyre inkább alakul át és jelennek meg új részterületei. De ahhoz, hogy az alapokat el tudd látni erősen szükséged van a humán és reál énedre is, és arra kell fókuszálnod, hogy ezek hozzák az elvárt eredményeket.
5. „A marketinghez mindenki ért.”
Papp-Váry Árpád közgazdász, marketing szakember szerint a marketinghez leginkább JPÉ-re, azaz józan paraszti észre van szükség. Ha az adott embernek megvan az affinitása és rendelkezik a szükséges skillekkel, hogy ezeket tudja használni, a szakma valóban megtanulható, de ha az alapvető JPÉ nincs meg, akkor hiányozni fog a sikerességhez szükséges gondolkodásmód is. Így bár úgy tűnhet, mindenki alkalmas rá, a gyakorlat azért csak nem ezt mutatja.
6. „De hát én marketingen végeztem az egyetemen, hogy marketinges legyek.”
Mivel a szakma az egyik legdinamikusabb változó szakterület, valamint a digitalizáció is nagy mértékben hat rá, elengedhetetlen, hogy folyamatosan képezd magad. Évente frissül és bővül a lehetőségek tárháza, érkeznek és távoznak trendek, így ha nem tartod a tudásod teljes naprakészen, sajnos kevés lesz a marketing szakos diploma.
7. „ mert a marketingesek mindig lazák, jó fejek, szociálisak.”
Távol áll tőlem, hogy meghatározzam, ki milyen ember, de amit én tapasztaltam az igazán jó marketingesek viselkedésből, az tűnt fel, hogy egyszerre kell nyitottnak, kíváncsinak, visszafogottnak és tudatosnak lenned ahhoz, hogy figyelni tudd a piacot és reagálni tudj rá. Itt azokat a soft skilljeidet kell megmutatnod, hogy hogyan tudsz egy rendszeren belül játszani és nem azokat, hogy hogyan tudsz amúgy játszani.
8. „Marketingesként én találom, ki a dolgokat.”
Az önállóság értelmezése erősen relatív, mivel marketingesként ugyanúgy hatnak rád az anyavállalatok által „biztosított” korlátok. Kaphatsz nemzetközi döntések alapján készen dolgokat, amiket csak magyar piacra kell formálnod vagy csak lefordítanod, és akkor a brandbookról még nem is beszéltünk, ami még a színeket és képeket is tartalmazza, amiket használhatsz a kampányaidban. Innen nézve ebben pont annyi önállóság van, mint bármi másban. Se több, se kevesebb.
9. „Marketinggel foglalkozni ugyanolyan vállalati oldalon és ügynökségi oldalon is.”
Nem ugyanolyan. Piaci helyzet függő, de ügynökségi oldalon megválogathatod az ügyfeleid, több, változatos ügyfél van, így nem muszáj minden márkában hinned, míg vállalati oldalon olyan helyet kell válassz, ahol reggel, délben, este hinni tudsz a márkában. Ugyanis állandó jelleggel ezt fogod képviselni, ami egyrészről adhat stabilitást, másrészről viszont láttam olyat is, aki ezt megunta. Ügynökségi oldalon sokszor minden marketing részterületre van specializálódott szakember (designer, copywriter, stb.), míg vállalati oldalon sokszor igazi mindenesnek kell lenned.
10. „Nekem nagyon jó az ízlésem és ha nekem tetszik, akkor mindenkinek fog.”
A legnagyobb tévhit pedig az, amibe könnyű beleesni, hogy csinálsz valamit ami neked nagyon tetszik, de figyelmen kívül hagyod, hogy az elérni kívánt célcsoport hogyan reagál rá. Marketingesként rengetegszer kell olyat csinálnod, ami lehet, hogy a te ízlésednek nem felel meg, te nem kattintanál rá, de a célcsoportodat csak ezzel tudod elérni.
Így ha néha nem marketingesként úgy is gondoljuk, a marketingnek van szüksége igazán ránk - mivel sales, termelés, szolgáltatások, termékek nélkül a marketingnek feladata sem lenne- gondoljunk bele nekünk mennyi feladatunk lenne nélkülük. Ahogy ezt a mai olvasmány sem lenne sehol, ha a marketing nem támogatta volna az ötletet, nem adna az íróknak iránymutatást, nem javítaná őket, nem töltené fel a honlapra, készítene hozzá kampányt és jutna el így hozzátok. Így végülis, igazából mi lennénk sokkal kevesebbek a marketing nélkül.
Amennyiben szívesen olvasna hasonló témákról, látogasson el testvér brandjeink oldalára kék galléros vagy vezetői tartalmakért.