handshake

Counter Offer - Menni vagy nem menni?

A tavalyi évünket IT területen erősen meghatározta a „Counter offer” jelensége. Azon szerencséseknek  (vagy kevésbé szerencséseknek), akik még nem találkoztak vele, íme egy gyors magyarázat. A  „Counter offer” magyar megfelelője talán leginkább az ellenajánlat vagy megtartó ajánlat lehetne. Egész pontosan az, amikor egy jelölt úgy dönt, megpályázik egy új pozíciót egy másik cégnél, amit sikerrel meg is kap, azonban a saját cége ekkor ráeszmél, hogy nem akarja elveszíteni ezt a jelöltet, ezért (jobb esetben) egy magasabb ellenajánlatot ad a távozni készülő kollegának, aki ennek örömére meggondolja magát, és mégis a maradás mellett dönt. 

Kérdés azonban, hogy vajon ez ténylegesen ösztönzi-e a munkavállalót? A tavalyi kutatásunkból kiderült, hogy 2021-ben a kitöltők 77%-a kapott ellenajánlatot, 32%-a fogadta el, ugyanakkor mindössze 8% volt, aki ezután nem nézelődött tovább és legalább egy időre felfüggesztette a kifele kacsingatást. A teljes kutatás eredménye szerint a counter offert elfogadók több mint 80%-a fél év után már nem volt az adott cégnél. 

A fentiek és személyes tapasztalataink azt mutatják, hogy ellenajánlatot adni a megtartó cégnek nem igazán éri meg, illetve a jelölt hosszú távú elköteleződését sem erősíti szignifikánsan. Kérdés ezek után, hogy miért élnek mégis ilyen sokan ezzel a lehetőséggel? 

Ellenajánlat esetében felmerül az a kérdés is, hogy ha a jelenlegi munkáltató hirtelen meg tud adni egy magasabb összeget is, akkor mindezidáig miért nem tette meg? 
Volt olyan jelöltem, aki miután máshonnan kapott egy jobb lehetőséget, az addigi cége hirtelen megduplázta a fizetését (IT terület, nem kevés összegről beszélünk). Mi történt ebben az esetben? A cég minden erejét megfeszítve előteremtette ezt a pénzt? Vagy ez az összeg netán eddig is elérhető lett volna, és a jelölt fele annyi fizetésért dolgozott? 

Természetesen ez a kérdés felmerül a másik oldalon is. A jelölteknek nincs jobb módszere egy magasabb összeg kiharcolására? Vagy igazából nem is akarnak váltani, csak tudni akarják, hogy mennyit érnek a piacon ? Esetleg megijednek a váltástól és az utolsó pillanatban az ismeretlentől való félelem eltántorítja őket? 

Végezetül pedig néhány gondolat arról, hogy a piaci tapasztalatok alapján miért nem működik igazán jól a counter offer. A jelöltek 90% nem csak az anyagi előrelépés miatt nézelődik új lehetőség irányába. Lehet szó a csapatról, technológiáról, lokációról, munkahelyi kapcsolatokról vagy azok hiányáról. Ezek a dolgok az esetek nagy részében nem változnak meg egy counter offer elfogadása után sem. A probléma tehát, ami előtte fenn állt ( „elavult technológia”, „nincs csapat, egyedül vagyok a projekten” , „nem találom a közös hangot a vezetőmmel, úgy érzem pikkel rám”, stb) ugyanúgy megmarad, és a pénz, bár rövid távon motiváló lehet, az alapvető nehézséget nem szünteti meg. 

Mindezeken túl ott vannak még azok a jelöltek is, akik végül mégsem váltanak, hiába nem kapnak magasabb bért, jobb technológiát, vagy másik csapatot. Ezt a jelenséget valószínűleg a covid időszak hozta magával, de ezen a területen még mi is tapogatózunk és gyűjtjük a tapasztalatot. Ezzel részletesebben egy következő cikkünkben foglalkozunk majd. 

Hipszki-Hidasi Henriett

 

Amennyiben szívesen olvasna hasonló témákról, látogasson el testvér brandjeink oldalára kék galléros munkavállalók vagy vezetők toborzásáról szóló tartalmakért.