KézenFogva a munka világában
Ez a blogposztunk rendhagyóbb, mint az eddigiek, ugyanis mostani cikkünkben egy, talán számunkra is újnak mondható terültről írok: a megváltozott...
Valószínűleg minden toborzó ismeri a “sad recruiter” dalt, ami nem más, mint Adele “Hello from the other side- I must ‘ve called you thousand times “. Aki nem ismeri, annak jó eséllyel még nem akadt problémája soha egy jelölt elérésével, én pedig végtelenül irigylem.
A kolléganőm szerint a jelölt ghosting majdnem annyira rossz, mint, amikor egy Tinder párod tűnik el, de ott legalább csak egy randit buksz, a recruitment esetében jóval többről van szó. És természetesen ez vica versa igaz, amikor a recruiter / munkaerőt kereső cég tűnik el.
Itt nem arról a jelenségről beszélek, amikor a semmiből kell felkutatni egy szakembert, bár nyilván az is megérne egy külön cikket. Sokkal inkább arról van szó, amikor egy jelölttel már elindult egy folyamat, megvolt az első interjú, vagy akár már a céggel is találkozott online/személyesen és utána egész egyszerűen eltűnik. Se telefon, se email, se sms. És felcsendül Adele dala. Természetesen ott van a jelölt oldala is, aki hetekig vár hiába a potenciális új munkáltató visszajelzésére, mert az ügyfél elfelejtette, vagy eszébe se jutott, hogy illene visszajelezni.
A pályázók (teljesen jogosan) elvárják, hogy visszajelezzünk a folyamat állásáról, az interjú eredményéről. Enélkül szerintem nem is lehet jó recuiterként működni, sőt a saját csapatomat is minden esetben arra bíztatom, hogy próbáljunk meg részletes visszajelzést kérni, ne csak annyit közöljünk a jelölttel, hogy “Sajnos nem kerültél kiválasztásra, minden jót kívánunk”. Hogy miért? Egyszerűen azért, mert személytelen. Mert a jelöltnek esélye sincs arra, hogy tudja, miben kell fejlődnie, mi volt a gond. Emellett pedig, hogyha a pályázó idejét és energiáját fektette a folyamatba, akkor igenis megérdemel ennyit.
Itt jön képbe viszont a másik oldal. A recruiter és a cég is munkát fektet ebbe a pályázatba. A toborzó is az idejét szánja a jelöltekre, és remélhetőleg tudása legjavával igyekszik segíteni a folyamatot. Sok esetben úgy terelgeti az eseményeket, tárgyal bért, vagy kampányol a jelöltért, hogy ők nem is feltétlenül tudnak róla.
Ezek után azt gondolom, hogy mindkét fél részéről az kellene, hogy legyen a természetes, hogy felveszi a telefont, vagy legalább emailben tudatja a másik féllel a döntését.
A mi oldalunkat sem szeretném mentegetni, mert sajnos biztos vagyok benne, hogy minden pályázónak akadt már dolga legalább egy olyan recruiterrel, aki nem adott visszajelzést. Mindenki emberből van, mindenki hibázhat. Biztosan nekem is volt már olyan jelölt, akit elfelejtettem felhívni, vagy hívtam és nem vette fel, utána pedig szégyenteljes módon nem írtam neki emailt. Én is aktívan dolgozom ezen a mai napig, hogy ilyenek ne forduljanak elő. Számunkra is sokkal jövedelmezőbb egy olyan jelölt - toborzó / jelölt- ügyfél kapcsolatot kiépíteni, ahol a későbbiekben is lehet egymásra számítani, és nem rossz szájízzel végződik az együttműködés.
A vissza nem jelzés nagyon káros tud lenni, a cégeknek sokszor maradandó élményt okoz egy ilyen kellemetlen tapasztalat. A későbbiekben pedig nagyon nehéz meggyőzni egy céget ugyanarról a jelöltről, aki korábban már mindenféle visszajelzés nélkül felszívódott, hiába próbáltuk elérni. Sőt arra is volt már precedens, hogy a cég kapásból elutasította egy jelölt pályázati anyagát erre hivatkozva, mivel a pályázat előtt egy évvel 3 interjút mondott le náluk, majd teljesen eltűnt. Ettől szakmailag ő még lehetséges, hogy egy tökéletes jelölt volt, de emiatt már nem szerettek volna együtt dolgozni vele.
És valljuk be, olyan recruiterrel is kevésbé szívesen pályázik az ember egy pozícióra, aki egyszer már cserben és visszajelzés nélkül hagyta egy korábbi folyamat során.
Hogy mi ebből a tanulság? Legyél akár fejvadász, akár szakmai vezető, akár állásra pályázó jelölt, kérlek, hogy ne tűnj el szó nélkül. Bármikor fordulhat a kocka, ülhetsz te a szakmai vezető székében, és lehetsz te a pályázó jelölt. Emellett pedig a másik indokom, hogy ha csak ennyire figyelmesek vagyunk egymással, akkor a világ máris egy jobb hely lesz. J
Amennyiben szívesen olvasna hasonló témákról, látogasson el testvér brandjeink oldalára kék galléros vagy vezetői tartalmakért.